De Da Vinci Code van Roermond…
Door Ch.Ruijs-Janssen.
Bij
het lezen van deze titel zullen er wel lezers zijn die schrikken maar
ik kan u geruststellen: Dit verhaal over de Da Vinci Code in Roermond
is GEEN verdediging van het zeer omstreden boek!
Het gaat NIET over de Da Vinci Code van Dan Brown!
De rede van de keuze om mijn relaas zo te noemen ligt hem puur in het
feit dat ik, veroorzaakt door de beschrijving van de roos van de Tempeliers,
opeens de overeenkomst met de Gelderse Roos zag en men in mijn naaste
omgeving begon te roepen: “Het lijkt de Da Vinci Code wel,
maar dan in Roermond!”
Na diverse
historische onderzoeken die ik had gedaan over zeer uiteenlopende onderwerpen
voor onze site was ik nog met verschillende vragen blijven zitten waarvoor
geen bevredigend antwoord kon worden gevonden:
1.Waarom en wanneer verdwenen de 3 Gelderse rozen van
het wapen van Gelre?
2.Waarom kreeg die Spaanse militair dat relikwie van
Maria-Magdalena zomaar mee?
3.Na het lezen van De Da Vinci Code, waar ik las dat
een van de tekens van de Tempeliers een roos met vijf blaadjes was, viel
me ineens op dat de Gelderse roos OOK vijf blaadjes heeft!
4.Ik was nu net bezig met een onderzoek naar de Munsterkerk
als Bedevaartkerk voor Bernardus, waarbij ik de Kruistochten tegen kwam…
en ineens vielen de vier verschillende puzzelstukjes in elkaar!!!
Gelderse
roos versus roos vd Tempeliers:
V: Hoeveel
blaadjes heeft de roos van de Tempeliers? En de Gelderse ROOS?
A: 5!
V: Heeft
een Graaf van Gelre deelgenomen aan een Kruistocht?
A: Ja, Graaf Otto I, de 3e Kruistocht (1189-1190) onder Keizer Frederik
Barbarossa!
V: Welke
graaf voerde 3 Gelderse rozen in zijn wapen?
A: Graaf Otto I (1150-1207) Graaf van 1182 tot 1207!
V : Wanneer
verdween de Gelderse roos (3) uit het wapen van de Graven van Gelre (en
kwam er een Leeuw voor in de plaats)?
A: Onder Otto II (1229-1271).
? Was de
Gelderse roos van oorsprong de roos van de Kruisridders en heeft men de
5-bladige roos later “omgedoopt” tot Gelderse roos (mispel)
om de link te laten vergeten?
Maria
versus Maria-Magdalena:
V: Wanneer
werd de Munsterkerk gewijd?
A: 1220 (Onder Graaf Gerard IV)
V: Onder
welke Orde viel de Abdij van de Munsterkerk en aan wie doet ons dat denken?
A: Cisterciënzers ? Bernardus!
V: Wie riep
op tot de 2e Kruistocht en zou, als hij niet was overleden, de 3e kruistocht
persoonlijk hebben geleidt??
A: Bernardus!
V: Aan wie
hadden de Tempeliers een bijzondere eed van trouw gezworen?
A: Bernardus!
V: Voor
wie had Bernardus een speciale devotie?
A: Maria!
V: Aan wie
is de Munsterkerk opgedragen?
A: Maria!
V: Van wie
was het relikwie dat de Spaanse militair uit Roermond mee nam naar Spanje
om er daar een hele kerk omheen te bouwen?
A: Maria-Magdalena !
V : Waarin
geloofden de Catharen en de Tempeliers?
A: dat Maria-Magdalena en Jezus een relatie hadden waaruit kinderen zouden
zijn voortgekomen.
V: Waar
bevond zich de meeste aanhang van de Catharen?
A: In en om de Pyreneeën!
?
Relikwie van MARIA-MAGDALENA had hier dus geen “waarde” meer:
misschien zelfs ongewenst?
? Voor een Spaanse Heer uit de omgeving van de Pyreneeën was het
wel degelijk waardevol!
V: Hoe, wanneer en door wie kwam dit relikwie hier terecht?
A: Zou Graaf Otto I van Gelre dit relikwie van Maria-Magdalena meegebracht
kunnen hebben van zijn kruistocht?
V: Waarom
veranderde Otto II zijn wapen (de 3 rozen er af en de Leeuw er op)?
A: Wilde hij niet in verband worden gebracht met de denkbeelden van de
Tempeliers (en Catharen)?
?Heeft Graaf
(Gerard) begrepen dat de ideeën van de Tempeliers en de Catharen
(Maria-Magdalena) niet meer te verenigen waren met de voorliefde van Bernardus
voor Maria en met de officiële kerkelijke leer en heeft zijn erfgenaam,
toen die Graaf van Gelre werd, dat moment gebruikt om zijn wapen “aan
te passen”? (Of zou Graaf Gerard persoonlijk hebben deelgenomen
aan de eerste kruistocht tegen de Catharen in 1208? Heb daarvan (nog)
geen bewijs kunnen vinden. En heeft zijn erfgenaam, toen hij Graaf van
Gelre werd, dat moment gebruikt om zijn wapen “aan te passen”?)
*Waarom de link naar de Tempeliers en de Catharen zo gevoelig lag:
De Kruisridders/Tempeliers stonden oorspronkelijk in hoog aanzien maar
dat sloeg gaande weg om toen duidelijk werd dat hun ideeën zich ontwikkelden
in een richting die niet meer verenigbaar was met de officiële standpunten
van de RK-kerk. Uiteindelijk werden zij ook vervolgd en velen van hen
vluchtten naar Engeland. De Catharen (een afsplitsing van de Tempeliers?)
werden oorspronkelijk Albigenzen genoemd (naar de stad Albi). In 1208
begon een kruistocht (onder leiding van Simon de Montfort) tegen hen,
die twintig jaar zou duren, waarbij de Tempeliers weigerden mee te doen.
In Beziers werden 20.000 christenen, waaronder mannen (ook priesters)
vrouwen en kinderen in de kerk vermoord, waaronder waarschijnlijk enkele
Catharen. Arnald-Almaric, de nieuwe pauselijke legaat, vond het niet nodig
onderscheid te maken tussen de diverse gelovigen, hij zei:”Dood
ze allen, God zal de zijnen herkennen”. Hiervan werd trots verslag
gedaan aan paus Innocentius III. Tijdens het Concilie van Lateranen in
1215 werd onder leiding van Innocentius III tot een nieuwe kruistocht
besloten en tevens de Inquisitie officieel ingevoerd.
De inquisitie is n.b. ingesteld om de Catharen (voornamelijk in de Languedoc
en de Pyreneeën) te bestrijden, het was dus niet verstandig om in
relatie te worden gebracht met die ketters(=Catharen). En om in verband
met de Tempeliers te worden gebracht was dus ook al niet meer zo verstandig.
*Verandering van Wapenschild:
Op het schild van de ridders waren herkenningsteken geschilderd zodat
iedereen meteen kon zien wie hij was. Maar die tekens werden niet alleen
op een schild gevoerd: ook op zegels aan documenten en op munten werd
dit teken afgebeeld. (vergelijkbaar met een modern Logo) Generaties lang
werden die zelfde tekens door de zelfde families gevoerd. Het ligt dus
niet erg voor de hand dat dit zomaar ineens, onherkenbaar, veranderd.
In zekere zin werd het verleden van een familie hiermee uitgewist!
Dat de graaf van Gelre dit gedaan zou hebben omdat een leeuw er “ruiger”
uitziet (zoals iemand mij als verklaring gaf) gaat er bij mij dus niet
in! Er moest een gegronde, zeer zware wegende reden bestaan om dat te
doen omdat het nogal wat gevolgen had in een samenleving waar zo’n
teken een zo belangrijke rol in speelde!
* Met de
vraag in hoeverre de Kathare-literatuur en de Tempeliers-verhalen wel
betrouwbaar zijn kan ik nog het volgende toevoegen:
Ik heb zoveel mogelijk de serieuze bronnen van de "Da Vinci-code-achtige-sites-en-boeken"
proberen te scheiden. De huidige Tempeliers hebben een officiële
internetsite. Daarnaast heb ik ook veel gevonden bij RK-sites (waaronder
de Katholieke Encyclopedie) over de betreffende pausen in die tijd en
over de rol van Bernardus van Clairvaux. Heb alleen die dingen gebruikt
waar dus geen twijfel over mogelijk was en door de Rooms Katholieke kerk
erkend wordt! Tevens natuurlijk massa's twijfelachtige zaken doorgespit
die je onvermijdelijk tegenkomt bij zo'n zoektocht. Wat de gegevens van
Gelre en de betreffende Graven aangaat heb ik alleen de door iedereen
geaccepteerde data gebruikt. Dit relaas kan ik dus verdedigen! Alleen
de diverse stappen in mijn gedachtegang, dus: ik stel een vraag en zoek
het antwoord; dat levert weer een nieuwe vraag op die moet worden beantwoord
etc.; het conclusietrekken daaruit DAT is van mij zelf. Dat wederom heb
ik door verschillende deskundigen laten controleren en die hadden eventuele
“kromme redeneringen” van mij wel boven water gehaald.
Conclusie:
De vier puzzelstukjes vallen dus wel allemaal netjes in elkaar maar hebben
de oplossing niet definitief kunnen brengen.(Wel waarschijnlijk gemaakt?).
Er blijven toch nog een paar vragen open staan die hopelijk ooit in de
toekomst nog eens door iemand beantwoord zouden kunnen worden. Bewezen
zou nog moeten worden wie het relikwie naar Roermond heeft gebracht en
wanneer en ook zou er nog meer onderzoek gedaan moeten worden naar de
deelname van de andere graven van Gelre aan de kruistochten.
Hoe dan ook:
Mij heeft het in ieder geval veel puzzelplezier opgeleverd!
|